mandag 21. september 2015

Transfer


I denne oppgaven har vi fått i oppgave å lime på to bilder på en tekstil eller en trebit. Først valgte vi ut to bilder hver. Det beste var å velge små bilder, slik at vi hadde god plass på tekstilen. Etter det fikk vi en plasttalerken hvor vi skulle bruke to forskjellig typer lim. Det ene limet var billigere enn det andre, det vi skulle teste var kvaliteten til begge limene, og hvem som var best. Det dyre limet var en liten flakse, som heter TriArt, mens den høye flasken heter Varnish/glue.

Til dette trengte vi pensler, så vi fant frem de nye penslene våre som lå opp i eskene våres. Vi malte tre strøk. Etter det la vi bildet oppå tekstilen, og rulla forsiktig med fingeren våres, slik at limet skulle klistre seg til tekstilen. Etter dette la vi tekstilene våres inn i en mappe, som skulle tørke til neste uke.

Den 10.09.2015, fikk vi se resultatet. Vi fant frem tekstilene våre, fant frem litt vann, og rulla bort lagene med papir som vi trengte, for at vi skulle få se det ferdige resultatet. Bilde nr. 1, ble ikke helt vellykket. Jeg fant ut at det ikke var lurt å fukte med vann når limet ikke var helt tørt, selv om det hadde stått til tørk i en uke. Det som skjedde var at bildet smuldra opp, og selve bildet ble tatt av, på det første bildet/tekstilen, brukte jeg TriArt limet. Jeg tror limet kunne funket bedre hvis bildet hadde vært tørt.

På det andre bildet, brukte jeg Varnish/glue limet. Siden det første bildet var fuktig med lim, så brukte jeg hårføner på det andre bildet. Jeg klarte å få det tørt, og begynte å fukte med vann og gni forsiktig på bildet slik at lagene gikk av. Resultatet ble veldig bra.
 
     

Denne typen oppgave kan brukes til mye. Et godt eksempel på hva slike transferer kan bli brukt til er for eksempel på esker. På skolen lager vi ekser også, så det er noe vi kan bruke en transfer teknikk på. Andre ting vi kan bruke transferer til, er som bilder som vi henger opp på vegger. En slags veggpynt.

Jeg synes denne oppgaven var nyttefull, for det viser forskjellige teknikker som kan pynte opp hverdagen vår. Hjemme kan vi bruke slike, og på skolen osv.

Denne oppgaven var ikke bare nyttefull, den var også ganske så morsom. Jeg håper vi kan ha flere slike morsomme oppgaver i fremtiden.

















 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar