mandag 21. september 2015

Nøstetangen glassmuseum

31.08.2015 dro jeg med klassen min på en klassetur til Nøstetangen Glassmuseum som ligger i Hokksund.

Meningen med å dra på klassetur dit var for å få et lite innblikk i glassets historie. Det var veldig interessant.

På museet tok jeg mange bilder av forskjellige glass som ble produsert med en del historikk i. Blant annet endte jeg opp med å ta et par bilder av "Piken Med Svovelstikerne", som er en dansk fortelling.


Når jeg så denne utstillingen, så fikk jeg blandede følelser om kunsten jeg så. På dette bildet ser dere en pike med fyrstikker. Rundt henne er det et trist miljø, og man får en følelse av at hun er svært fattig. Grunnen til at hun tenner disse fyrstikkene er fordi hun trenger varme. Hun har egentlig et hjem, men faren hennes hadde slått henne om hun vendte hjem med en full pakke med fyrstikker.

Vi skulle egentlig også se på glassblåsing, og om hvordan det ble gjort, men ovnen var ikke varm nok når vi var der, så vi fikk ikke med oss hvordan det var og hvordan det fungerte.

Denne klasseturen var både nyttig og koselig. Jeg føler dette er en tur jeg gjerne kunne ha vært med på igjen. Man får mange følelser når man ser på kunstverk, for kunsten i seg selv er svært følsom. Jeg fikk både gode og triste følelser når jeg så på verkene.

Kunsten som berørte meg mest var altså piken med svovelstikerne. Den historien har jeg hørt siden jeg var en liten jente, og den rører fremdeles hver gang jeg hører den. Det var veldig fint å se kunsten leve.

Her er noen andre bilder fra utstillingen på Nøstetangen Glassmuseum:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar